Arbeta med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för att förebygga ohälsa.
Grunden för en trygg arbetsmiljö där vi kan trivas och utvecklas ligger inom ramen för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) och är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
När vi pratar om den organisatoriska arbetsmiljön pratar vi om de delar som rör kommunikation, ledning och beslutsfattning. Medan i den sociala arbetsmiljön är samspelet mellan dig och din kollega eller chef som tar plats. Det är inte bara hur vi bemöter varandra på möten eller i korridoren, utan också i alla våra olika digitala forum.
En OSA-kartläggning ger en heltäckande bild av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Vi rekommenderar OSA-kartläggning:
Nulägesbild av arbetsmiljön
Genom en enkät tar man först reda på hur medarbetare och chefer upplever sin organisatoriska och sociala arbetsmiljö.
Underlag för utveckling
Resultatet sammanställs för presentation till ledning och deltagarna, som underlag för utveckling av verksamheten.
Handlingsplan och insatser
Av underlaget görs handlingsplaner med insatser för att utvärdera, följa upp och se resultat med återkommande OSA-kartläggning.
OSA-kartläggningen bygger på enkäten Copenhagen Psychosocial Questionnaire (COPSOQ), ett instrument som är vetenskaplig validerat, är etablerat internationellt och är särskilt lämpat för att ringa in risk- och friskfaktorer i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Kopparhälsan är en registrerad vårdgivare som står under Inspektionen för Vård och Omsorgs (IVO) tillsyn.